Posted on

Freek Zonderland: ‘Als ik 100% zeker moet zijn van mijn zaak, gebruik ik Tokina Vista’s’

Cameraman en creative producer Freek Zonderland draait sinds enkele jaren bijna al zijn commerciële werk op Tokina Vista Prime objectieven. ‘Het zijn objectieven met karakter. Ze zijn snel, ragscherp en leveren tegelijkertijd een zachte onscherpte.’

Voordat Freek kennis maakte met de Tokina Vista Prime objectieven, werkte hij vaak met Zeiss objectieven. ‘Die waren helemaal niet slecht en, eerlijk is eerlijk, compacter en lichter dan de Tokina Vista Primes. Echter, de objectieven van Zeiss hadden niet allemaal dezelfde aperture. Dat is een van de dingen die mij zo aanspreekt aan de Vista serie, die hebben allemaal dezelfde, lichtsterkte van T1.5. Bovendien had en heeft Zeiss ook wat betreft brandpuntverloop niet echt een logische set. Vandaar dat ik op zoek ging naar ander glas.’

De Tokina Vista objectieven zijn scherp en 100% vrij van chromatische aberratie en breathing. En geloof me, veel objectieven die veel duurder zijn dan de Vista’s, zijn daar niet vrij van.

Cinematograaf Freek Zonderland

Tijdens die zoektocht kwam Freek op het spoor van Tokina. ‘Natuurlijk had ik al wel gehoord van Tokina, maar ik wist niet bij wie ik moest zijn in Nederland. Dat bleek TSE Imaging te zijn. Zij gaven me de mogelijkheid om een set van vier Vista’s te testen. Daarmee draaide ik onder ander een commercial en ik was vrijwel direct overtuigd van die objectieven. Allereerst sprak mij de lichtgevoeligheid van 1.5 aan. Daarnaast zijn ze ragscherp en leveren ze tegelijkertijd een heerlijke, zachte, sublieme onscherpte. Het zijn kortom objectieven met karakter. Door te spelen met diverse filters kan je dat karakter bovendien makkelijk sturen en benadrukken.’

‘Dankzij filtergebruik kan je de sfeer helemaal naar je hand zetten’, vervolgt Freek. ‘Daar hou ik van. Tijdens de shoot moet het gebeuren. Niet achteraf. Dat is niet mijn stijl. De grading en montage van commerciële projecten gebeurt vaak door derden. Daar heb jij als cameraman geen invloed meer op. Om die reden wil ik er tijdens de shoot zo veel mogelijk mijn stijl en mijn sfeer aan toevoegen.’   

Lees ook: Freek Zonderland: ‘De Nanlux Evoke 1200 en de Dyno 650C en 1200C hebben mij aangenaam verrast’

Freek gebruikt de Tokina Vista’s voor bijna al zijn commerciële opdrachten. ‘Denk aan product video’s, commercials, interviews… En waarom? Ze zijn scherp en 100% vrij van chromatische aberratie en breathing. En geloof me, veel objectieven die veel duurder zijn dan de Vista’s, zijn daar niet vrij van. Dus als ik 100% zeker moet zijn van mijn zaak, gebruik ik de Vista’s. En ja, je hebt af en toe wel wat scherpe lens flares, maar die kun je, ook weer door gebruik te maken van filters of vlaggen, heel eenvoudig onderdrukken.’

Bovenstaande Vimeo video is een trailer van de aangrijpende documentaire “Truus’ Children”. Cinematografie: Freek Zonderland

Met de recente toevoeging van een 21mm T1.5 en een 29mm T1.5 bestaat de Vista serie inmiddels uit 11 objectieven. Afgezien van die 21mm en 29mm zijn dat de 18mm, 25mm, 35mm, 40mm, 50mm, 65mm, 85mm, 105mm en de 135mm. Van die in totaal 11 objectieven, heeft Freek er 7 en de 21mm en 29mm worden daar binnenkort aan toegevoegd.

Gevraagd naar zijn favoriet(en), noemt Freek de 40 en de 65mm. ‘Het merendeel van de commercials draai ik op die twee. Ze dwingen je tot andere, meer creatieve standpunten. Dat spreekt mij erg aan. Een 40mm zit op het randje van groothoek en portret. Dat vind ik persoonlijk erg mooi. De 65mm is juist omgekeerd. Dat is nét geen tele. Dat geeft een heerlijke look & feel. Dat valt moeilijk uit te leggen. Je moet dat zien. Dat is een mentaal ding. Ik word daar enorm blij van.’

Over Freek

“Alle kunstvormen in één, dat is film voor mij. Een krachtig en kwetsbaar medium, waarin je mensen kan ontvoeren uit de realiteit. Ze meenemen op reis, als is het maar voor even. Om verder te kijken dan het eigen perspectief.” ~ Freek Zonderland ~ 

Freek werkt sinds 2010 als cinematograaf en creatief producent. Van fictiefilms tot documentaires en commercials. De documentaire Truus’ Children (2020, Pamela Sturhoofd & Jessica van Tijn) waar hij het camerawerk voor deed, is te zien op Netflix. Zijn speelfilmdebuut Inez & Doug & Kira(2020, Julia Kots) is wereldwijd te zien op streaming services.

De commercial Stichting Lezen: Leest Voort! won afgelopen jaar een gouden en zilveren dolfijn op het Corporate Film Festival in Cannes. Safiya: The Movie, ging in première op CineKid en draaide daarna op IDFA en is nog steeds online terug te kijken bij de NPO.

Meer informatie over Freek vind je hier.

Related news