Posted on

Freek Zonderland: ‘De Nanlux Evoke 1200 en de Dyno 650C en 1200C hebben mij aangenaam verrast’

Cameraman en creative producer Freek Zonderland maakte de voorbije periode tijdens diverse en uiteenlopende producties veelvuldig gebruik van de Nanlux Evoke 1200 en de Nanlux Dyno 650C en 1200C Led Soft Panels. Beide type lampen kwamen moeiteloos door zijn kritische keuring heen. “Nanlux heeft echt wel iets te bewijzen maar ik ben aangenaam verrast door de kwaliteit van deze lampen.”

“Vanuit de toch wat conservatieve filmsector wordt vaak huiverig gekeken naar dit soort producten uit China”, verklaart Freek zijn uitspraak. “Betrouwbaarheid is essentieel en dat laat nogal eens te wensen over. Het is het vaak net niet. Dat geldt echter absoluut niet voor de lampen van Nanlux, zo heb ik ervaren. Zowel de Evoke als de Dyno hebben mij aangenaam verrast. Je kan er makkelijk mooi licht mee maken dat op een intuïtieve manier te regelen is en de lampen hebben mij niet een keer in de steek gelaten.”      

Dat hij bestand is tegen een regenbui, maakt de Nanlux Evoke1200 een ware game-changer

Freek Zonderland

Nanlux Evoke 1200

Commercial Stichting Lezen (2021, Annabel Essink, Wirtz Film)

De Evoke 1200 is een krachtige (1200W!), 100% flikkervrije LED-spot. Uiteraard is voor deze krachtpatser gebruik gemaakt van de allernieuwste LED-technologie en hoogwaardige en robuuste materialen. Het hart van het systeem is een krachtige COB met een gigantische output en een CRI en TLCI-waarde van respectievelijk 96 en 97. Nanlux zelf spreekt ‘van een revolutie in verlichting’ en daarmee is volgens Freek niets te veel gezegd. “De Evoke 1200 is krachtig, betrouwbaar, ongelooflijk flexibel en zeer effectief. Ondanks die enorme power, levert hij mooi en helder licht op. Dankzij de intuïtieve gebruikersinterface met een gemakkelijk afleesbaar 2,8-inch display laat de Evoke zich bovendien makkelijk en eenvoudig bedienen. Ik heb de lamp tijdens diverse producties ingezet en dat is erg goed bevallen. Hij staat op mijn wensenlijst. Dat de lamp bestand is tegen een regenbui, maakt de Evoke een ware game-changer. Daardoor kan je hem, ook onder extreme weersituaties, buiten inzetten.”

Voor onderstaande commercial – Stichting Lezen – maakte Freek gebruik van de Nanlux Dyno serie en de Nanlux Evoke 1200. Deze commercial won afgelopen jaar een gouden en zilveren dolfijn op het Corporate Film Festival in Cannes.

Nanlux Dyno Serie

Safiya: The Movie (2021, Huibert van Wijk, De Co-Producent / EO)

Ook over de Nanlux Dyno 650C en 1200C is Freek erg te spreken. Deze krachtige panelen vormen samen de Dyno serie. Beide softlights bieden de gebruiker een ultieme mix van output en controle. Met name over het zachte en heldere licht die deze panelen produceren, is Freek erg te spreken. “En dat ondanks de enorme power die ze aan boord hebben. Dat is een grote plus van de Dyno’s. Zacht licht als basislicht is mateloos populair in de filmbranche. Met deze lampen komt daar de volledige controle over de kleur ook nog eens bij. Het formaat en de output van deze lampen is serieus indrukwekkend. Regelmatig gebruikte ik ze op slechts 5% van het maximale vermogen.”

De creatieve mogelijkheden met de Nanlux Dyno Serie zijn echt geweldig.

Freek Zonderland

Zo plaatste hij de Dyno 650C bij diverse scenes buiten voor een raam om op die manier daglicht dat naar binnen valt te simuleren. “Juist ook voor dat soort scenes is die combinatie van power en zacht en helder licht perfect. Het zorgt voor een heel natuurlijke look and feel.’ 

Uiteraard is voor de Dyno serie gebruik gemaakt van de allernieuwste LED-technologie. De lampen zijn volledig instelbaar tussen 2700- en 20.000K en dimbaar van 0 tot en met 100% in nauwkeurige intervallen van slechts 0,1% (1-100%). Of je nu kiest voor tungsten, daglicht of voor een van de meer dan 16 miljoen beschikbare kleuren. Freek: “De creatieve mogelijkheden met deze serie zijn echt geweldig.”

Zo beschikt zowel de 650C-, als de 1200C-unit over een opwindende verzameling van volledig aanpasbare effecten plus een uitgebreide ‘Gel-bibliotheek’. Ook zijn beide lampen voorzien van een helder en makkelijk afleesbaar 4,3-inch display. “Door dat display heb je maximale controle over kleurtemperatuur, verzadiging, intensiteit en frequentie.”

Zowel de 1200 als de 650 beschikken over zowel draadloze- als DMX-connectiviteit. “Ook dat is een absolute pre”, oordeelt Freek. “Nanlux heeft zichzelf op een geweldige manier in de markt gezet.”   

Wie is Freek?

“Alle kunstvormen in één, dat is film voor mij. Een krachtig en kwetsbaar medium, waarin je mensen kan ontvoeren uit de realiteit. Ze meenemen op reis, als is het maar voor even. Om verder te kijken dan het eigen perspectief.”

Bovenstaande quote typeert wie Freek is en wat hem drijft.

Freek werkt sinds 2010 als cinematograaf en creatief producent. Van fictiefilms tot documentaires en commercials. De documentaire Truus’ Children (2020, Pamela Sturhoofd & Jessica van Tijn) waar hij het camerawerk voor deed, is te zien op Netflix. Zijn speelfilmdebuut Inez & Doug & Kira (2020, Julia Kots) is wereldwijd te zien op streaming services.

De commercial Stichting Lezen: Leest Voort! won afgelopen jaar een gouden en zilveren dolfijn op het Corporate Film Festival in Cannes. Safiya: The Movie, ging in première op CineKid en draaide daarna op IDFA en is nog steeds online terug te kijken bij de NPO.

Meer informatie over Freek vind je hier.