Posted on

Brendan de Clercq: ‘Nanlite vergroot mijn mogelijkheden enorm’

Dankzij de inzet van Nanlite naast flitslicht kan ik mijn lat nog hoger leggen en is mijn workflow sterk verbeterd.’ Aan het woord is portretfotograaf Brendan de Clercq.

Iedereen die het werk van Brendan kent, weet dat hij een meester is in het shapen van licht. Én dat hij graag werkt met flitslicht. ‘Maar wie, zoals ik, een lightshaper is, kan niet om het feit heen dat continulicht ook een belangrijke rol speelt bij het lightshapen’, zegt Brendan.  

Met de Nanlite Forza 300B kan ik niet alleen de details mooi én snel uitlichten, ik kan het licht van die spot ook nog eens aanpassen aan het aanwezige licht in de ruimte waar ik werk

Brendan de Clercq

Wij willen van Brendan onder andere weten hoe én waarom hij flitslicht combineert met Nanlite continulicht. ‘Wanneer je in een donkere studio werkt zonder natuurlijke lichtbronnen kun je kiezen uit flits- of continulicht’, trapt Brendan af. ‘In een dergelijke situatie valt er niets te combineren en is de keus heel persoonlijk.’  

‘Heel anders wordt het echter wanneer je een shoot op locatie doet. Denk aan een shoot in een advocatenkantoor aan de Amsterdamse Herengracht met mooie klassiek houten bureaus, sfeervolle achterwanden en dito boekenkasten… Dat soort elementen wil je meenemen in je verhaal. En ja, natuurlijk kan je daarvoor gebruik maken van flitslicht, maar continulicht is daarvoor veel geschikter.’

Als voorbeeld noemt Brendan de Nanlite Forza 300B (Bi-color). ‘Daarmee kan ik niet alleen de details mooi én snel uitlichten, ik kan het licht van die spot ook nog eens aanpassen aan het aanwezige licht in de ruimte waar ik werk. Denk aan de bureaulampjes en de plafoniere.’

Van achter naar voren

‘Zeker wanneer ik op locatie fotografeer, werk ik van achter naar voren’, vervolgt Brendan. ‘Dat betekent dat ik dus eerst de achtergrond goed uitlicht en pas als dat deel goed staat, zet ik mijn model neer. Die kan ik vervolgens uitlichten met een flits- of met een led-spot. Maar laat ik het nu bij de combinatie van beide lichtbronnen houden. Flitslicht heeft een voordeel ten opzichte van continulicht. Met een flitser kan je, in tegenstelling tot continulicht, eventuele bewegingsonscherpte bevriezen. In bepaalde gevallen is dat een pré. Wanneer ik bijvoorbeeld werk op een sluitertijd tussen 1/60 en max 1/120, moet ik de bewegingsonscherpte kunnen bevriezen. Natuurlijk kan ik dan ook kiezen voor een hogere sluitertijd, maar dan ben ik mijn omgevingslicht kwijt. En juist daarom ben ik zo dol op de combinatie van flits- en continulicht.’

Terug naar het klassieke Amsterdamse advocatenkantoor. ‘Stel er is daar een groot raam waar heel mooi zacht licht doorheen valt. Dan wil ik dát mooie, zachte licht benaderen. Daarvoor is de Nanlite Forza 300B in combinatie met een mooie lightshaper echt perfect. Met die lichtbron kan ik als gezegd bepaalde situaties heel mooi uitlichten. Daarnaast maak ik dan ook graag gebruik van de Nanlite Pavotubes die mij veel kleurmogelijkheden geven. Die tubes kan je heel onopvallend ergens plaatsen, bijvoorbeeld achter een bureau of, in het geval van de Pavotube 6CII, zelfs in een laptop die openstaat. Zo maak je van de laptop ook een sfeerverhogende lichtbron. Vervolgens geef ik ook mijn flitser een kleurgel zodat al het licht in de ruimte mooi met elkaar in harmonie is. Daarna flits ik mijn model in en heb ik een perfect uitgelicht geheel met daarin ook alle aandacht voor de specifieke details.’

Brendan: ‘Doe je dat allemaal zonder gebruik te maken van continulicht, dan ben je niet alleen veel beperkter in je mogelijkheden, het kost je dan ook veel meer tijd om de boel goed uit te lichten. Met continulicht zie je namelijk precies wat je doet, what you see is what you get. Vervolgens is het een kwestie van het afstellen van je camera en knallen maar. Het afstellen, plaatsen én afstemmen van al je flitskoppen, kost veel meer tijd.’

Wie gek is op licht, wil blijven creëren. Nanlite geeft je die mogelijkheid

Het antwoord op de vraag welke Nanlite spot zijn favoriet is, is geen verrassing, de Nanlite Forza 300B. ‘En daarnaast ben ik helemaal weg van de Pavotubes. Ik noemde al wat mogelijkheden met die tubes maar denk ook eens aan een koelkast in je ruimte. Zet die open en laat er een fraaie blauw-rose gloed uitkomen… Je wordt als fotograaf echt super creatief van die tubes. Je kan er heel gave science-fiction achtige dingen mee doen. En ook voor fashion-shoots zijn ze uitermate geschikt. Laat je model bijvoorbeeld twee van die tubes vasthouden. Of zet meerdere van die pavotubes neer en fotografeer daar doorheen. Op die wijze creëer je als het ware een ringflitser, maar dan met een heel gekke vorm. Je kan er kortom heel veel kanten mee op. Het haalt je uit je comfortzone. Wie gek is op licht, wil blijven creëren. Nanlite geeft je die mogelijkheid.’

‘Continulicht is bovendien veel zachter dan flitslicht. Het geeft een veel natuurlijker effect op de huid. Dus vooral ook wanneer je met vrouwen, baby’s en kinderen werkt, is continulicht mooier dan flitslicht. En het is daarnaast veel eenvoudiger dan werken met flitslicht. Dat laatste vereist veel meer techniek. De drempel om met licht te gaan werken, is met continulicht dus gewoon kleiner.’   

Doet dat voor jou niets af aan jouw professionaliteit?

‘Absoluut niet’, zegt Brendan resoluut. ‘En ik heb er lak aan wanneer mensen dat zouden concluderen. Bij mij draait het maar om één ding: het eindresultaat! Ik gebruik spullen om zowel het eindresultaat als mijn workflow te verbeteren. Vergelijk het maar met koken. Hoe kom ik tot het lekkerste en meest smaakvolle gerecht? Én, welke smaak heb ik sowieso voor ogen? Op basis daarvan bepaal ik wat ik nodig heb om te komen tot het lekkerste, meest smaakvolle gerecht!’

Over Brendan

Brendans werk kenmerkt zich door krachtige beelden met een overtuigende emotionele uitdrukking. Hij wil zijn doelgroep op emotioneel niveau raken met zijn foto’s en ze de verschillende lagen in de beelden laten zien. Het portfolio van Brendan is een perfecte afspiegeling van hemzelf: zijn vroegere werk is donker en vol contrast, zijn huidige foto’s zijn levendiger en lichter van kleur. Brendan draagt zijn kennis en vaardigheden op het gebied van fotografie graag over in masterclasses en workshops om overal ter wereld fotografen in de dop te helpen zich verder te ontwikkelen.

Het motto van Brendan is: ‘One day I will make the world’s most perfect portrait. One that is capturing emotion to the fullest. One that is the reason I raise the bar in photography every day.’

Meer over Brendan vind je hier.