Posted on

De Tokina ATX-I 100 mm f/2.8 FF MACRO in de praktijk

Tokina lanceerde eind vorig jaar het ATX-I 100 mm f/2.8 FF MACRO objectief, het tweede objectief in de nieuwe ATX-I serie. Eerder al kwam Tokina met de ATX-I 11-16mm f/2.8 CF (APS-C), de opvolger van de 11-16mm f/2.8 AT-X. De ATX-I 100 mm f/2.8 FF MACRO bouwt voort op zijn zeer populaire voorganger, de Tokina AT-X PRO D 100mm Macro. Nu de eerste voorjaarsbloeiers zich van hun beste kant laten zien, een prima moment om de ATX-I 100 mm f/2.8 FF MACRO  mee op pad te nemen.    

Wat direct opvalt, is het lichte gewicht (525 gram) en de compactheid van de Tokina ATX-I 100 mm f/2.8 FF MACRO. Het objectief voelt bovendien degelijk aan en is prachtig en modern afgewerkt. Het huis is van kunststof, de vatting van metaal.

Eenmaal in het veld zijn we onder de indruk van de sublieme optische prestaties. Denk aan een zeer aantrekkelijke en zachte achtergrondonscherpte (bokeh), minimale vervorming/vertekening en superhoge resolutie.

Dat is overigens niet alleen goed nieuws voor macro-fotografen, maar zal ook portret- en landschapfotografen als muziek in de oren klinken. Op full-frame camera’s krijg je een uitmuntend beeld: mooie achtergrondonscherpte en tegelijkertijd scherp tot in de uiterste hoeken. Het objectief vertoont als gezegd geen enkele beeldveldwelving. De lenseigenschappen en grote lensopening bieden een fraaie onscherpte.

Eenmaal in het veld zijn we onder de indruk van de sublieme optische prestaties

De met rubber bekleedde scherpstelring voelt mooi stroef aan en de scherpstelslag bedraagt bijna 180 graden. Voor handmatig scherpstellen, wat ons betreft een must bij macrofotografie, is dat voldoende. Voor een snellere scherpstelling kan het scherpstelgebied op de lens worden ingeperkt (Full of Limit). Wij maken daar geen gebruik van en laten “hem” permanent in de Full modus staan. Net als bij zijn voorganger kan je handmatig scherpstellen – MF – door de scherpstelring naar achteren te schuiven, het zogenaamde one-touch focus koppelingsmechanisme.

De lichtafval van de Tokina ATX-I 100 mm f/2.8 FF MACRO, uitgedrukt in stops, is opvallend laag. Zelfs bij volle opening, f/2.8, is deze minder dan een halve stop. Dat kom je bij full-frame zelden tegen. Laterale chromatische aberratie – gekleurde randen bij scherpe contrastovergangen in de uiterste hoeken – is afwezig. Ook op longitudinale chromatische aberratie, gekleurde randen in de bokeh, is dit objectief niet of nauwelijks te betrappen.

Bij een macro-objectief is een mooie weergave van onscherpe voor- en achtergrond vanwege de geringe scherptediepte erg belangrijk. De Tokina ATX-I 100 mm f/2.8 FF MACRO doet het op dit punt, net als zijn voorganger, meer dan uitstekend. Onscherpe cirkels hebben een egale dekking en het beeld blijft mooi rustig. De ATX-I 100 mm f/2.8 FF MACRO is kortom een waardig opvolger van zijn veelvuldig geprezen voorganger.    

Interactive

De I in deze nieuwe lijn van Tokina staat voor Interactive. Hiermee wil Tokina de directe communicatie tussen fotograaf en objectief benadrukken. Net als zijn voorganger is de ATX-I 100 mm f/2.8 FF MACRO beschikbaar in twee vattingen: Canon EF en Nikon F. Wij maakten gebruik van de Canon variant.

Related news