Posted on

William Rutten: ‘Ik wil gebruik maken van de best denkbare spullen. Sirui past in dat beeld’

Wie pop- entertainmentfotografie zegt, zegt William Rutten. William (1970) ging al op zeventienjarige leeftijd aan de slag bij het Nederlandse muziektijdschrift Hitkrant dat verscheen tussen 1977 en 2017. Vanaf dat moment raakte zijn loopbaan als popfotograaf in een stroomversnelling. Noem de naam van een grootheid en William heeft hem of haar voor zijn camera gehad. Britney Spears, de Spice Girls, de Red Hot Chili Peppers, Prince, Freddie Mercury, Frank Sinatra, Robin Williams… Ja, wie eigenlijk niet?

In zijn studio in het prachtige dorp s’-Graveland kijken we onze ogen uit. Het hangt er vol met prachtige foto’s van de grootheden die de fotograaf vereeuwigde. Een paradijs voor de liefhebber van popmuziek. Dus natuurlijk staan we stil bij al die geweldige foto’s. Zoals we ook stil staan bij “de gekte” in cameraland. Hoe meer megapixels hoe beter, is de teneur van vandaag de dag. William moet er om lachen. ‘En dan te bedenken dat veel mensen die deze megapixel kanonnen aanschaffen, hun werk louter en alleen online publiceren. En ook voor een afdruk kan je prima zonder mega veel megapixels. Momenteel werk ik aan een project voor Museum Hilversum. Daarvoor maak ik heel bewust gebruik van mijn Phase One megapixel kanon. Geweldig! Maar voor het gros van het fotografiewerk heb je al die megapixels echt niet nodig. Het vreet opslag en vertraagd veel processen. En klanten kunnen de bestanden vaak niet eens openen.’     

The beast    

De reden dat we bij William op bezoek zijn, is overigens een heel andere. Sinds begin dit jaar maakt de fotograaf gebruik van de Sirui Reporter 5214XL (in combinatie met het Sirui K-40 balhoofd). Vanwege zijn maximale hoogte van bijna 2 meter 64, wordt dit statief ook wel the beast genoemd. ‘Hij is zacht gezegd imponerend’, zegt William. ‘Dat zie ik ook terug aan de reacties. “Wauw, wat is dat”, hoor ik steevast’. 

Naast the Beast gebruikt William de Sirui P-424SR monopod. Het statief gebruikt hij zowel in zijn studio als op locatie, de monopod is niet zelden zijn vaste partner in crime tijdens het vastleggen van popconcerten. Wij willen van William weten waarom hij koos voor Sirui en hoe het werken met deze producten hem bevalt?

Degelijk en massief

‘Tijdens de Professional Imaging in 2018 kwam ik Sirui voor de eerste keer tegen en het triggerde mij meteen’, vertelt hij. ‘Het waren in eerste instantie de looks die mijn aandacht trokken. Maar eenmaal dichterbij, zag ik meer dan schoonheid alleen. Sirui is degelijk, massief, steady as a rock, super handzaam en gebruiksvriendelijk. Ik heb de voorbije jaren heel wat statieven versleten. Wat een hoop rommel is er op dat vlak op de markt. Sirui daarentegen is perfect. Het ziet er stevig uit en het is ook stevig. Daar durf ik zonder enige twijfel mijn dure spullen aan toe te vertrouwen. Hoe vaak zien we niet dat mensen een vermogen uitgeven aan camera’s en objectieven maar vervolgens beknibbelen op iets cruciaals als een statief…’

‘De Sirui P-424SR monopod is geweldig geschikt voor concertfotografie’, vervolgt William. ‘Tijdens concerten moeten fotografen steeds vaker hun werk doen in een kleine, door hekken afgesloten ruimte. Die ruimte is zo nauw, dat je amper je kont kan keren. Dan is die monopod echt super. Daarop heb ik dan mijn camera met telelens. Om mijn nek heb ik mijn tweede body met groothoek. Die kan ik ook nog heel eenvoudig bedienen. Dan laat ik de monopod een beetje losjes tegen me aan leunen, met dank aan zijn drie korte pootjes, terwijl ik mijn tweede camera bedien. Ideaal!’

“Producten van Sirui zijn duidelijk met een fotografen blik ontworpen”

Multi inzetbaar

The beast typeert William als multi inzetbaar. ‘Ik ben momenteel als gezegd bezig met een project voor museum Hilversum waarbij ik gebruik maak van mijn heel zware Phase One. Die staat als een huis op dat statief. Hij is heel breed en hij kan lekker hoog. Ik vind bovendien ook die bevestigingsplaat voor onder mijn camera ideaal. Zeker in combinatie met de extra lock op het balhoofd. Ik wil zekerheid hebben, helemaal wanneer ik met mijn Phase One werk. Bij deze combinatie heb ik een goed en veilig gevoel. Het werkt bovendien allemaal erg prettig. Dit statief is super stabiel en alles loopt soepel. En ondanks het feit dat hij zo groot en massief is, is hij toch licht en handzaam. Er is van A tot Z heel veel liefde en aandacht aan dit product besteed. Het is met een fotografen blik ontworpen.’

Een grote plus van the beast is voor William ook de maximale hoogte van ruim 2 meter 60. ‘Ik gaf aan dat ik bij concerten met name de monopod gebruik. Maar wanneer we op heel grote afstand van het podium staan, grijp ik liever naar het statief. Juist vanwege die hoogte. We staan dan achter het publiek en zodra de handjes met mobieltjes de lucht in gaan, zie je niets meer. Dan pak ik mijn kruk erbij, “gooi” mijn statief de lucht in en steek overal bovenuit. Dat is ideaal en levert me unieke beelden op. Net als in de studio overigens wanneer ik beelden wil maken van iemand die ligt. In combinatie met dit statief levert dat prachtig werk op.’

‘Ik wil gebruik maken van de best denkbare spullen’, vervolgt William. ‘Ik neem geen genoegen met minder. Sirui past in dat beeld. Zo vind ik ook dat draaisyteem waarmee je de poten in- en uitschuift erg prettig. Er zijn ongetwijfeld mensen die liever met het klik systeem werken, maar daarmee heb ik zeer slechte ervaringen. Op een gegeven moment valt gewoon je hele poot eruit. De laatste keer dat me dat overkwam, was ik er helemaal klaar mee. Daar sta je dan met een losse poot in je handen… Het werkt even leuk, maar vroeg of laat gaat het mis. En misschien moet je iedere dag alles opnieuw aandraaien… Maar he, ik ben fotograaf. Daar heb ik geen zin in. Ik wil er gewoon mee werken en ik wil en moet erop kunnen vertrouwen. Iedere dag weer.’

K-40: Smooth en easy

‘Ook het balhoofd werkt erg goed. Mede dankzij de frictieknop. Daardoor werkt dit balhoofd bijna filmisch. Wanneer ik een optreden fotografeer, is dat heel belangrijk. Dan is het zaak dat ik mijn onderwerp makkelijk kan blijven volgen. Met deze kop werkt dat heel easy, welhaast automatisch. Dankzij die frictieknop kan ik heel smooth en met de juiste ondersteuning blijven fotograferen. Ook met mijn zware 600mm prime.’

Last but not least willen we van William weten of hij altijd vanaf statief werkt? Het antwoord op die vraag is kort en krachtig: ‘Ja! En zeker ook in de studio. Wanneer ik vanaf statief werk kan ik de boel loslaten, letterlijk, en loop ik ook niet het risico dat ik mijn kabel uit de computer trek. Of erger, dat ik mijn hele computer van de tafel trek. Vanaf statief weet je bovendien ook zeker dat je beelden altijd scherp zijn. Wanneer je vanuit de hand schiet, is er toch altijd sprake van beweging. Zeker met die grote Phase One camera. Waarom zou ik het risico lopen om beelden te verkloten omdat ik zonodig uit de hand zou willen schieten? Bovendien schiet ik altijd heel dicht op mijn model of juist vanaf een wat grotere afstand. Ik loop niet steeds heen en weer en schiet ook niet vanuit allerlei rare hoeken. Voor mij is een statief kortom onmisbaar. Dat is duurzamer voor mijn camera, duurzamer voor mijn kabels en het komt de scherpte van mijn beelden ten goede. Zonder een statief voel ik me simpelweg gehandicapt.’

Lees ook: Een mooie zomer aan de Zuid-Hollandse kust 

Related news