Posted on

Update uit het veld

In de winter breng ik doorgaans relatief weinig tijd door met het maken van nieuw beeld. Het vaak grauwe en wat sombere weer past dan ook niet bij mijn stijl en interesse. Ik ben dus meer tijd kwijt aan het samenstellen van workshops en reizen en als ik er op uit trek is dat vaak om te oefenen met nieuwe technieken en/of materialen.

Zo ben ik nog steeds bezig met het zoeken naar de beste manier om de Nanguang TRGB1212B RGB LED stick onder de knie te krijgen. Met zijn maximale output van ruim 2500 lumen is het één van de weinige producten op de markt die me in staat stelt om al vroeg in het blauwe uurtje te gaan light painten.

Ik heb nu ontdekt dat zijn gewicht van 1.3 kilo geen bezwaar hoeft te zijn als ik mijn vormen erop aanpas. Recentelijk kon ik dus mijn portfolio uitbreiden met een paar nieuwe vormen.

Nanguang TRGB1212B in motion

Strandsessies

De laatste twee jaar trekt de dynamiek van de natuur aan de kust mij enorm. De steeds wisselende luchten, de patronen in het zand en eindeloze compositie mogelijkheden zorgen voor een eindeloos avontuur. Het is ook een omgeving waarbij de kwaliteit van je materiaal steeds weer op de proef wordt gesteld.

Slijtage door zand en corrosie door zeewater zijn veel voorkomende gevaren, maar ook kleurzwemen en onscherpte door het gebruik van verkeerde filters kunnen voorkomen in je beelden.

Hoe langer ik werk met de Sirui 100mm square filters, hoe enthousiaster ik over de set word. Ik gebruik nu eigenlijk standaard het polaristatie filter en de 3 stops reverse gradatie, al dan niet in combinatie met een 6 stops ND filter. Iedere keer is het een feest om ze thuis te openen en te zien dat er nauwelijks tot geen kleur aanpassingen nodig zijn.

Pentax 645Z – 28mm – F11 – 20s
Sirui W-2204 statief – Filters: CPL / ND64 & 3 stops hard

Het bovenstaande beeld is gemaakt tijdens een flinke winterstorm met uitschieters naar windkracht 8. De sluitertijd van 20 seconden lijkt een schier onmogelijke opgave in dit soort omstandigheden, maar de Sirui W-2204 hield zich meer dan uitstekend in deze omstandigheden. Zijn “Wind & Wilderness proof” contructie zorgt er daarnaast ook nog eens voor dat al het zand en zoute water er thuis gewoon vanaf gespoeld kan worden.

In het volgende beeld zie je dat ik het statief vaak zo plat mogelijk gebruik om textuur en details weer te geven. De geruststelling dat je statief niet vol loopt met water en zand is heel erg prettig :-).

Pentax K-3 – 11mm – F11 – 0.6 s
Sirui W-2204 – Filters: CPL – ND64 – 3 stops reverse graduation